"Зависимостта" в блог "Богословие" 

 В блог "Лирика" - "Остана ми една забава"

 Философските статии на Дiана Харчук ТУК

11 юни 2017

Черменски танц (Писмо до ямблоския "византиец" във Варна)

"Аjде Jано, коња да седламо, да се прошетамо. До Бистрице да идемо, да се умиjемо..." (сръбска народна песен)
Здравей Владико, пак съм аз... с извинение. Искам да ти споделя, че преди време, когато чух, че си родом от Ямбол, сетих се за вуйна Мима, тази асоциация подсилиха и едни портокалчета, подредени красиво с листенцата си в една стъклена фруктиера от магазин "по един лев" стори ми се, която видях в приемната ти, когато ме покани на първата ни и последна среща като Варненски Владика, когато ме повика да ми обясняваш, че "никой не бил убил дядо Кирил", че са виновни само и единствено... мидите. 

Тогава обаче си замълчах, щото съм... конформист. Казах ти само, че си имам свое мнение, уважавайки правото ти на твое.

Вуйна Мима не знам откъде точно беше, може би от край-ямболския квартал от селски тип Аврен и беше омъжена за братът на баба ми по майчина линия - вуйчо Тодор. Оня беше потомък на сърби от Косово и Метохия, някъде изпод Скадарското езеро или пък арбанасин - православен албанец, според някои нови проучвания на родословното ни дърво от роднини. Завършил полицейска академия в Москва с медали и станал шеф на Ямболската милиция тогава... Не го ли познаваш?! Не е изключено и да си му носил куфарите, докато си "напредвал в църковната кариера" първоначално... Пред края на живота си направи впрочем партия - "БКП Тодор Стаменков" я кръсти, с която успя да стигне до второ място за ямболски кмет в "демократични избори"... 

Но сега ми е мисълта не за вуйчо, ами е за вуйна. Та вуйна, Владико, помня я, когато по фамилному се събирахме в някой "шикарен" ямболски ресторант през време на комунизма, как риташе вуйчо под масата, съскайки: "Излагаш ме!". Вуйчо я "излагаше", когато "по сръбски", щом се напиеше, започваше да пъха банкноти в грифовете на цигулките на оркестъра. Накърнена Авренска чест, селска, както би казал маестро Пиетро Маскани, вуйнина.

Ти си ремонтирал Варненска митрополия наскоро отвътре казаха ми, в стил "плашещ лукс", пък както един твой приближен поп се изрази тактично, когато наскоро го попитах затова - направил си всъщност "лек освежителен ремонт". Те поповете са много... тактични. Пазят си попадиите от омаскаряване сигурно, затова "тик-так, тик-так" - ритмуват, докато ги е... так-тично... Не ти се понравиха ли старите дървени ламперии и мозайки по пода, останали още от митрополитите Йосиф и Симеон, сториха ти се селяшки ли? Владико, ние с тебе да не би да сме роднини по съребрена линия бе?! Познаваш ли вуйна ми Мима?!

Но аз те разбирам. Опитвам се да те разбера - трябва някъде все пак да приемаш за обгрижване полупълнолетните семинаристи, на които помагаш. Не върви да го правиш по "хостелчета" като бившия секретар на бившия Русенски митрополит (сега български патриарх) - Ангел Младенов. Та ти си коскоджа митрополит - да си имаме "уваженията"!... 

* * *

Сега пък, да му се невиди, се сетих за еп. Сионий Велички, сам не знам защо!

* * *

Искам да ти дам скромен съвет, приятелски. Ако действително желаеш да отслабнеш, обиден, задето митр. Николай ти бил веднъж казал преди време в София, че не си никакъв монах, щом си толкова дебел, не стига само фитнес-тренажорът, дето си си го донесъл на идване във Варна от София, но трябва и да изхвърлиш запасите от телешко филе и гръцко узо, дето си ги донесъл заедно с него... И като съм почнал със съветите, дай да продължа - разтревожен си бил, на идване във Варна, казаха ми общи познати, притеснявал си се, че тука епархията била затънала в дългове. Съжалявам Владико, но предшественикът ти задлъжня, докато раздава пари за църковни социални и духовно-просветни центрове, та затова като дойде ти "касите бяха на червено", обаче можеш да си продадеш бялата лимузина, дето в началото я паркираше демонстративно зад Катедралата - ще сколасаш тъй да покриеш някой друг "дефицит". Съжалявам и още, но Варненското плато се намира върху плоча над подводно езеро, тъй че земетресенията не са разрушителни като Пернишките и няма откъде да "спастриш" някой лев, както след реставрацията на разрушените от земетресения храмове в Пернишко... Пратих ли ти впрочем поздрави вече от отец Димитър Амбарев по въпроса с Пернишко??!

* * *

Всички говорят, че си бил "голям богослов". Аз им вярвам. Как да не повярва човек на такъв друг голям богослов като д-р Свилен Тутеков, който през ден ти гостува във Варна?! Бог ни благослови с вас двамата - новата спасителна богословски за БПЦ школа - Ямболско-Горнооряховската. Неговите трудове съм ги чел, един-единствен, но главозамайващ - "Манихейските корени на Лествицата", сега с нетърпение очаквам твоите, когато най-сетне ги напишеш. Трябва да напишеш нещичко, Владико, иначе няма да си с нищо по-различен от посестрим... побратимът ти, извинявам се, Николай, дето нищичко не пише, ами само върви и менторства - той в Пловдивския Университет, ти пък в Шуменския.


**********************************************

П. П. Наздраве, Владико Кириле, честит рожден ден в тоя месец и годишнина от мъченичеството ти в идния. Прости ми, че закъснях с това писмо до приемника ти - проклета да е жаждата ми за "почит" и човешко признание и за мир, основан върху лъжи или премълчани правди... Я кажи, докъде стигна Горе Проскомидията? Иподякон съм ти, почакай мъничко, задръж ектениите, че нося за поменаване едно-две имена на общи добри приятели...

Няма коментари:

Публикуване на коментар